Ze zijn zo leuk, die oude VW campervans! Ze zijn klein, schattig, ze staan goed in elk landschap en maken bijna alle foto’s die je maakt spontaan mooi. Wij gingen vorige maand roadtrippen door Schotland in zo’n mooie VW campervan, mét 2 kleintjes. Ja, dat past makkelijk! Hier lees je hoe..

Met een campervan door Schotland

We zijn al een heel lange tijd dol op deze busjes. Daarom huurden wij een jaar geleden ‘Ziggy’, een mooie blauw VW campervan, om met onze peuter en golden retriever een roadtrip door Schotland te maken. Back to basic, in stijl! We waren zelfs zo enthousiast dat we precies een jaar later weer een roadtrip gingen maken. We hadden vrienden van ons enthousiast gemaakt met onze verhalen en foto’s, dus roadtrip 2 stond gepland!

VW T2 campervan door Glencoe, Schotland

Agnes en Ziggy

Vorige maand was het weer zo ver. We huurden samen met onze vrienden 2 VW T2 busjes, waarmee wij achter elkaar aan reden door de mooie heuvels en bergen van Schotland. Inmiddels was ons gezin groter geworden en reden wij dit keer rond in Agnes, met een kleuter van 2 en een baby van 7 maanden op de achterbank. Heerlijk was het! Het enige nadeel dat ik kan bedenken, is dat we af en toe moesten stoppen om een speen van de grond te rapen en terug te stoppen. Ze zaten namelijk achterin het busje, en waren af en toe zwaartekracht aan het testen.

achterin een VW campervan

Roadtrip met de campervan

We konden de eerst paar uur die glimlach niet van onze gezicht halen toen we er in weg reden. Vorig jaar reden we een mooie route via Fort William, waar we onder Ben Nevis een fijne kampeerplek vonden, langs de kust naar Mallaig (aanrader!) om met de ferry over te steken naar Isle of Skye. Via de brug zijn we weer van het eiland af gereden en hebben we een stop gemaakt bij het geweldig mooie Eilean Donan Castle. Daar vonden we via een B-weggetje een mooie plek om met ons busje te staan, mét super mooi uitzicht op het verlichte kasteel op het water. Zo vind je de mooiste plekjes. Kijk waar op de kaart een heel klein weggetje loopt en gewoon proberen.

Roadtrip VW campervan bij Glen Affrick, Schotland

vw T2 busjes

Dit keer gingen we natuurlijk voor een andere route. Via Loch Lomond pikten we een mooie plek mee waar de ‘West Higland Way’ Langs komt. De West Higland Way is een van de mooiste wandelroutes van Schotland, dus als je daar in de buurt kan komen pakt het meestal goed uit. We reden via Loch Tay, Cairngorms National park, Glen Affric, Fort William en Glen Coe weer terug naar Loch Lomond.

Glen AffricVW campervan in Glencoe

Zo knus en gezellig

Elke ochtend werden we gewekt door onze kinderen, die dan nog even gezellig bij ons in bed kwamen spelen/boekje lezen. Ondertussen werd er water gekookt om een heerlijk kopje thee voor onszelf te maken en een papfles voor Gijs. Met een bordje op schoot werd het broodje voor Daan alvast gesmeerd, maar wij konden zelf nog wel even wachten tot onze ‘buren’ ook wakker zouden zijn. Na ons ontbijt en een kopje koffie uit de French Press, klappen we het bed en dak weer in en rijden we weer verder. Zodra we een mooi plekje zagen, stopten we voor een koffie, picknick, potje voetbal een mooie wandeling of voor een overnachting. En mocht het plekje het toelaten, zaten we in de avond heerlijk rond het kampvuur met z’n allen.

campervan

kampvuurtje

Waar slaap je met zijn 4en?

Een VW Campervan is klein en compact, maar slim ingedeeld. De achterbank kun je uitklappen tot een heel relaxt 2 persoons bed. Ik heb een lange man, maar hij past er helemaal op, zonder koude voeten die uitsteken. Er past gewoon een 2 persoons hoeslaken op en het ‘matras’ ligt heerlijk zacht! We hebben ooit door Amerika gereisd. Daar hebben we veel nachten op onze opblaasmatjes in de kofferbak van onze gehuurde Jeep liggen slapen. Ik kan je zeggen, dat was ook leuk en avontuurlijk, maar dit ligt beter.

Onder deze uitgeklapte bank ontstaat een holle ruimte. Daar past perfect een baby pop-up tentje, waar Gijs heerlijk heeft liggen slapen. Vorig jaar sliep hier de hond (nee, niet in het tentje).

Het dak van Agnes en Ziggy kan uitgeklapt worden. Zo kun je rechtop staan, maar je kunt ook de tussenlaag/matras laten zakken. Zo ontstaat er een tent waar 2 kinderen prima zouden kunnen slapen. Waarschijnlijk zou elk kind dit fantastisch vinden!! Vorig jaar, toen Daan net 1 was geworden, vonden wij hem nog net wat te klein om hem daar ‘los’ neer te leggen. Daarom hadden we de baby pop-up tent daar in gezet. Past perfect! Nu was hij groot genoeg om daar zonder tentje in te liggen. Hij vond het geweldig! Daan is een makkelijk jochie die elke avond netjes rond 7 in zijn bed ligt en gelijk gaat slapen zonder protest. Maar hierin vond hij het zó leuk dat hij elke avond iets te enthousiast ‘bedtijd’ riep en vervolgens eerst nog 2 uur lang lag te giechelen in ‘zijn’ tentje. Zo blij als een ei! De laatste nacht ontdekte hij dat hij delen kon open ritsen, waardoor hij lekker naar buiten kon kijken.

slapen in een vw campervan

daktent VW camper

Nog een keer…

Wat een geweldige manier om een land als Schotland te verkennen. Je kunt hier bijna overal staan waar je zou willen. Het is super knus en ik kan het iedereen aanraden. Neem alsjeblieft wel je troep mee als je ergens gaat kamperen. Er komen steeds meer regels wat betreft wild kamperen in dit land en ik snap helemaal waarom: er worden iets te vaak vuilniszakken vol afval achtergelaten op prachtige natuurplekken. Gewoon omdat deze mensen te lui zijn om hun eigen rotzooi mee te nemen en totaal geen respect hebben voor de natuur!

Voor ons zal dit vast niet de laatste keer zijn, we zijn namelijk verliefd! Op deze busjes, maar ook op dit land waar we helaas nog maar een paar maanden wonen. Wie weet huren we de volgende keer wel alle busjes die Vintage VW Campers hebben, om met een hele groep vrienden of familie gezellig achter elkaar aan te rijden. (hoeveel zwaaiende en toeterende mensen zullen we dán tegen komen). Of doen we het over een paar jaar een keer over met ons gezinnetje, om onze kinderen te laten zien in wat voor gaaf land ze gewoond hebben!

vw campervan loch lomond

Wie van jullie heeft ook in een VW campervan rondgereisd? Tips voor leuke routes zijn altijd welkom :)..

X Saskia

3 Comments on Roadtrippen met 2 kleintjes in een VW campervan

1. Lisette
    12 juni 2017 at 17:54 (9 maanden ago)

Leuk om te lezen, ik krijg gelijk weer de vakantiekriebels. Wij hebben ook een volkswagencamper alleen een slagje groter. Uit 1980. Wij zijn er nu twee jaar nadat we er alleen mee weg zijn geweest, met onze dochter op reis gegaan. Nu we nog een kindje hebben wordt er momenteel een stapelbedje door mijn handige vriend gemaakt. Als het meezit gaan we nog even weg in september. En anders volgend jaar lekker weer! Het is inderdaad verslavend 😉

• Judith
      13 juni 2017 at 12:12 (9 maanden ago)

Wat leuk om te horen Liset! Ik kreeg er ook helemaal zin om mee weg te gaan en probeer Regan enthousiast te maken:D

• Saskia
      13 juni 2017 at 12:39 (9 maanden ago)

Super leuk Lisette! Heerlijk he, die vrijheid die zo’n busje geeft. Wij hebben de campers gehuurd, maar ben erg jaloers dat jullie er zelf 1 hebben ;)!